LiEFde voor Rotterdam door de lens.

Projectomschrijving

Ons doel is om via fotografie en film Rotterdamse jongeren, denk hierbij aan een extra scholing, dagbesteding en re-integratie, creatief te activeren en kennis te laten maken met content creatie. Hierbij staan de volgende aspecten centraal:

  • Kennismaken met fotografie en film als communicatietool om een verhaal over te brengen.
  • Het komen tot een idee (alleen of in een team).
  • Stapsgewijs komen tot een plan om een idee tot uitwerking te brengen.
  • Daadwerkelijk in beweging komen door foto’s of film te maken.
  • Met een ander delen wat er is gecreëerd, waarom en met welk doel (persoonlijk verhaal).
  • Feedback geven en ontvangen.

Wie is ZwartWit010:

ZwartWit010 brengt Rotterdam in beeld met liefde voor de stad en oog voor (goed)doel. Dagelijks lopen we over de straten en leggen we Rotterdam vast met onze “unieke” blik via fotografie en film. We vertegenwoordigen onze stad en deze manier van creatieve expressie geeft ons:

  • Een creatieve uitlaatklep.
  • Een gevoel van vrijheid.
  • Een manier om uiting te geven aan onze emotie. Iets bij te dragen aan een ander en onze stad.
  • Gevoel van trots en verbondenheid met Rotterdam en de mensen die zich daarbinnen bewegen.

Onze fotografie wordt gebruikt als kunst aan de muren bij mensen thuis en op kantoren. Ons filmwerk wordt ingezet binnen bedrijfspromotie en het creëren van attentie voor relevante initiatieven.

Sociale Relevantie

We willen Rotterdamse jongeren die in een fase zitten waarin ze een steuntje in de rug kunnen gebruiken op creatieve wijze leren hoe ze uiting kunnen geven aan een verhaal. Tijdens het proces leren de jongeren naast creativiteit en vrijdenken ook om dit om te zetten naar acties en daadwerkelijk produceren.

Met de opgedane kennis kunnen de jongeren aan de slag om op hun beurt een steentje bij te dragen aan een ander en hun stad. Hierbij kunnen ze bijvoorbeeld mooie Rotterdamse initiatieven in beeld brengen (Citylab 010) of hun unieke kijk op de stad vastleggen. Film en fotografie is binnen de hedendaagse communicatie on- en offline niet weg te denken en de vraag vanuit het bedrijfsleven neemt sterk toe. Door de jongeren een skill bij te brengen hebben ze een nieuwe tool in handen die kan bijdragen aan meer aansluiting op de arbeidsmarkt.

Innovatie

We willen fotografie en film inzetten om jongeren creatief te activeren. Creatief bezig zijn stimuleert volgens Prof. Dr. Erik Scherder het voorste deel van de hersenen, de prefrontale cortex. De prefrontale cortex is betrokken bij cognitieve en emotionele functies als beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing. Door een team samen te stellen van “commerciële”/professionele content creators in samenwerking met een socialworker/psycholoog creëren we een uniek team met een unieke toolbox voor de Rotterdamse jongeren die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

We zetten fotografie en film in met als doel jongeren:

  • Creatief te activeren.
  • Uiting te leren geven met betrekking tot ideeën.
  • Te leren omgaan met emoties.
  • Te laten komen tot het maken van plannen.
  • Daadwerkelijk iets te creëren waar ze trots op kunnen zijn.
  • Een skill bij te brengen die ze kunnen inzetten om iets te betekenen voor een ander en hun stad.

Door iets bij te dragen aan een ander en de stad stimuleren we het gevoel van “ertoe doen”.

Proof of Concept

Graag zouden we in samenwerking met CityLab010 een fundering bouwen voor het “LiEFde voor Rotterdam” project. Dit begint met het PoC (Proof of concept). We willen een pilot starten met jongeren vanuit verschillende richtingen. Hierbij kan gedacht worden aan jongeren vanuit:

  • Heilige Boontjes (reeds contact en een positieve reactie).
  • De Plataan (crisisopvang voor dakloze jongeren).
  • MBO Scholen.

Het uiteindelijke doel is om jongeren te kunnen koppelen aan (Rotterdamse MVO) projecten waarbij de jongeren de projecten ondersteunen door middel van het creëren van relevante content. Om onze plannen en ideeën te toetsen hebben we het volgende nodig:

  • Uitgewerkt PVA (met overzicht stakeholders, needs and wan’t en Customer Journey).
  • Uitgewerkt “les”programma.
  • Begeleidende staf.
  • Camera’s voor film en fotografie (verzekering) – Huur/koop.
  • Computer met nabewerkingssoftware – Huur/koop.
  • Leslocatie (Heilige Boontjes Rotterdam).

Denk/werk mee!

Zou je mee willen denken over de mogelijkheden om ons initiatief te concretiseren?

Neem gerust contact op met:

Nik Lijnis Huffenreuter: Fotograaf en content creator bij ZwartWit010
Telefoon: +31643020685 | Mail: info@zwartwit010.nl

Geplaatst op

Geen reacties meer mogelijk.